lunes, 8 de mayo de 2017

Exercicis etapa lectoescriptura

Alguns mestres consideren que "el xiquet fa el pas més important en l'adquisició del codi escrit, quan comença a escriure sil·làbicament". Explicar les característiques fonamentals de l'etapa sil·làbica i raonar la importància de la mateixa.


  • El xiquet descobreix la relació formal entre l´escriptura i la pauta sonora.
  • Té capacitat de discernir clarament cada  segment.
  • Extableix relació síl·laba = lletra.
Les fases son:
Correspondència quantitativa
  • Fragmentació de la tira fònica.
  • Identificació de les síl·labes com a segments de l´oralitat.

Correspondència qualitativa
  • Cada síl·laba, una grafia (vocal normalment, però a voltes consonant)


A partir de les etapes evolutives del desenvolupament de l'escriptura, interpretar i comentar en grup les produccions de l'exemple 6.9



Etapa; silàbica quantitativa,  en aquesta etapa el xiquet posa una paraula com a equivalencia a una sílaba.



Etapa; direnciada, en aquesta etapa els xiquets ja començe a dominar regles convencionals, deixa de fer formes per a escriure lletres sense sentit.



Etapa; sil·lábico alfabética, en aquesta etapa els xiquets el que fan es posar la majoria de les lletres, però no capten totes les elements sonors per això no escriuen totes les lletres.



Etapa; indiferenciada, en aquesta etapa primerenca les escriptures no reproduïxem grafies o lletres convencionals. Com puguem veure en el exemple, hi ha circles y línies.



Etapa; ací podem vore que el xiquet es troba en la etapa alfabética, ja que només té faltes de ortografía o es menja alguna lletra, com este cas "presumia = presumida".

Explicar les diferències i les semblances entre les dues següents etapes de l'evolució de la lectura: la fase logogràfica i la fase ortogràfica.

Logogràfica:
  • Imita l´acte de llegir
  • Establix hipòtesis a partir de formats, dibuix...
  • Sol·licita que els adults li facen les lectures
  • Aprén a reconéixer paraules model
  • Cerca el significat del text escrit
Ortogràfica:
  • Reconeix la identitat i l´ordre dels grafemes agrupats en unitats de sentit: els morfemes
  • Reconeix la categoría i l´ordre de les parts de l´oració: la sintaxi del text
  • Reconeix el tema, el tipus de text i la funció com a elements que configuren un text tant en la forma externa com interna. Elements que ajuden a anticipar el significat ia contruit la comprensió.

No hay comentarios:

Publicar un comentario